vineri, 24 iulie 2009

Nem tu dom’le… in tara mea?

In viata iti poti alege orice, mai putin rudele. In viata poti alege sa stai la casa, daca nu suporti ca vecinul isi bate, cat e ziua de scurta, cuie-n talpile de pe podea, adica pe tavanul tau. Poti alege un loc bine platit sau o slujba pe care sa o iubesti, pentru ca nimeni sa nu te bazaie nici macar la buzunar. Poti alege daca sa-ti faci concediul in strainatate, printre romani, sau la Romania, printre nimicuri scumpe.

Sa vorbim despre unguri. Nu am nimic cu ei, ca popor, ca natie, ca si vecini ai mei de peste granita. Ungaria este o tara frumoasa, iar locuitorii ei la fel, oameni darji si care merita sa traiasca… langa tara mea.

Sa vorbim, acum, despre ungurii din Romania. Acestia, din punctul meu de vedere, se impart in: unguri de treaba si unguri de treaba mare. Am si argumentul, absolut personal si, subliniez, deloc jurnalistic, doar personal. Unii i-ar spune “xenofobie”, eu consider ca adevarul e la mijloc.

Ungurii de treaba care locuiesc in Romania sunt cei pe care-i intalnesti si-i saluti si iti raspund cu aceeasi moneda, adica in aceeasi limba. A mea. De ce a mea? Pentru ca locuiesc in tara mea si, firesc, trebuie sa respecte tot ce inseamna a mea. E o intelegere tacita intre faptul ca eu ii primesc sa locuiasca la mine in bloc, iar ei trebuie sa ma lase sa dorm.

M-as face prieten cu ungurul, neamtul, francezul, englezul sau americanul oricand si nu va sa trec puntea, ci ca sa fiu o doamna. Singura conditie, ca eu sa raman o doamna, este ca acestia (de mai sus) sa nu coboare sa se mute in tara mea, daca nu le place limba mea, care nu-i ca o comoara, dar care e a mea. Sa stai in tara mea, de ani intregi, si sa nu vorbesti limba mea, mi se pare cea mai mare jignire. Sa stai in tara mea, dar sa nu vrei sa vorbesti limba mea in casa ta, e altceva, nu ma deranjeaza la inima de roman. Dar, cum ar fi ca eu, cu toate rudele mele, pe care nu pot sa mi le aleg, sa ma mut in Ungaria si sa bat din picior romaneste? Cred ca, dupa primele doua batai (de picior) as manca gulas cu paiul.

Ungurii care locuiesc in Romania si stiu sa spuna doar nem tudom’le sunt exact ca musafirii nepoftiti din casa mea - care miroase a tutun ieftin... Dar cum ar fi sa vad eu "musafirul" care ar scoate din plasa elefantelul ce miroase a odorizant de subsuoara si mi-ar pufai prin dormitoare sau sifoniere. In casa mea? In tara mea? Usa e inchisa.

Ramaneti romani. Brb.

9 comentarii:

Oana-Nicoleta spunea...

nem todom :)
cu o, nu cu u :)
si as mai comenta la ce ai zis, dar parerile difera.
Vrei sa stii cum se poarta romanii cu multi dintre ei? De ce? Pentru ca ei au ales sa nu plece din locul unde si-au facut casa, si familie, cine a putut, a plecat, inainte de revolutie
DAr stii ca e greu? Ca ei trebuie sa invete sa scrie corect de mici 2 limbi pentru ca oamenii sa nu se poarte cu ei de kk ?
nu stii asta :)
Stii ca multi sunt luati la misto pentru ca nu pun acordu bine? Maghiara nu are gen.
E usor sa acuzi cand nu privesti lucrurile din doua unghiuri.
Sunt, e drept, oameni care refuza sa vorbeasca romana, dar sunt mai putini decat cei care nu stiu, sunt o gramada de oameni trecuti de 30, care nu au invatat romana, iar acum e foarte greu, sa mai invete
:)
Am incercat sa iti explic ceea ce tu ca roman in romania nu vezi. Si ei sunt tot romani in romania, atat doar, ca ei, de acasa, au invatat maghiara.

Oana-Nicoleta spunea...

ah :) scuze daca l-am facut prea lung sau prea personal :) sper ca ai inteles ca nu am nimic cu punctul tau de vedere, eu doar am vrut sa-ti mai ofer unul :)

Neamtu' spunea...

hm... sunt convins ca, de fapt, claudia se referea la cei care STIU limba romana, dar refuza sa o vorbeasca. NU e o noutate, exista si oameni de genul asta. NU vorbim de ura fata de maghiari, nu vorbim de superioaritatea romanilor get-beget, vorbim de respect. Si tiganii vorbesc doua limbi. Dar cu mine vorbesc in romana. Intre ei ma injura in rromanes. Problema lor, dar CU MINE vorbesc in romana.

Claudia Matei spunea...

Chiar nu pot si nu vreau sa contrazic pe nimeni, vorba oanei - fiecare cu parerea lui. Dar, hai sa va spun o poveste (scurta, desi detaliile ar fi si ele importante): o prietena lucreaza la o firma ungureasca in Buc, cu patroni tineri unguri si multi alti angajati unguri (se inteleg perfect). Prietena mea locuia cu patru dintre unguri. Trei stiau limba romana (nu perfect, dar nici noi romanii nu o stim...) si al patrulea - care statea in Romania de 24 de ani de cand se nascuse - o invata de un an. Evident ca am intrebat cum este posibil asa ceva si mi-a spus ceva de genul ca "nu a avut nevoie..."!!! 24 de ani de "nu vreau sa invat limba vecinului???". Brb. Pardon, ma intorc imediat.

Anonim spunea...

Imi aduc aminte ca, in copilarie, in timpul unei excursii am ajuns la Miercurea Ciuc. Am intrat intr-un magazin de imbracaminte, cautand un costum de blugi. Ca sa-mi fie mai usor, am intrebat vanzatoarele daca au asa ceva la vanzare; mi-au raspuns ca nu (asa cred...), dar in ungureste. Iti inchipui cum m-am simtit?

cipslim spunea...

Greu subiect.
Eu am fost in harghita odata in excursie cu ungrup de tovarasi si prieteni din onesti. Unu din noi era ceangau si vorbea ceangaieste de acasa. Am intrat sa cerem o bere la o crasma si am vrut 6 beri. A zis ca "nem todom romanok" si se holba la noi. Asa ca am scos asul din maneca pe "Chiparus" care a venit inauntru si i-a cerut in romaneste 6 si i-a aratat pe degete si bere la care a aratat cu degetul. Asta unguru a zis ceva pe pasareasca si s-a dus dupa bere. Cand ni le-a dat a zis iar ceva si cand mi s-a dezlantuit chiparus pe ceangaiascaaaa.... ne uitam ca boul la poarta noua. Asta barmanul ramasese perplex si Chiparus era verde albastru cu dungulite mov.
Le-am spart berile de pereti pe acolo si le-am intors 2 mese dupa care a venit proprietarul care intelegand de la chiparus care-i baiul (intre pauzele de injuraturi in ambele limbi binenteles) i-a dat o palma dupa cap la barman si un sut in cur si ne-a explicat ca de fapt e un fel de homeless (cam tiganos) care lucreaza la bar la el. Si patronu vb un fel de romaneste da greu tare.
Acu nus ce sa cred.
Se intampla in 2000.
Pentru aia care nu stiu ceangaii is moldoveni care vorbesc un fel de ungureasca arhaica.

Acuma cu sa plece, nu au de ce sa plece ca-s de mult acolo si problema e saracia care alimenteaza ura asta etnica. In alte zone nu sunt probleme etnice decat la betie.

Anonim spunea...

S-a intalnit Tanda cu Manda. Iaca bre doua popoare cu puternice gene xenofobe s-au gasit pe pamant trac. Pe de o parte romanii care nu vor sa dea Ardealul, dar vor Basarabia ( folosind acelasi argument pe care Maghiarii il folosesc pentru a cere Ardealul), invocand o istorie stramba, pasoptista. Pe partea cealalta ungurii in care orzul se umfla in burtile lor imperiale, uitand ca au fost trimisi pe la transilvaneni pentru ca nu erau in stare de mai bine. Si se batura astia intre ei ca prostii uitand ca depind unii de altii. Etnicii maghiari, dintr-o zona saraca a Romaniei, Harghita - Covasna, uita ca depind de resursele pe care le primesc de la statul Roman si ca mai pun si ei deoparte de o ciunga pe baza turismului din zona, sustinut de romani si.... rusi. Romanii uita ca acolo unde sunt majoritari se defecheaza in capul minoritarilor si se asteapta ca acolo unde sunt minoritari la randul lor sa fie tinuti pe brate. Ceangaii la randul lor in zona rurala sunt la fel de nedreptatiti ca ai nostri romani in transilvania, desi ei, ca si lipovenii sau alti minoritari au reusit sa-si invete limba oficiala a statului.

Concluzii - am prieteni foarte buni maghiari. Am mers frecvent pe traseul Roman - Tg. Mures si in afara de povesti de genul celor de mai sus, NICIODATA nu mi s-a intamplat sa fiu tratat cu dispret, ba din contra. Mi s-a adresat omul in ungureste? DA! Dar imediat dupa ce a vazut ca sunt roman, cu romana stricata insa mi-a raspuns samabil. As vrea sa vad si eu pe cineva de aici care ar fi nevoit sa traiasca inconjurat de romani o viata intreaga in ungaria, folosind maghiara numai cand merg "la oras" cat de bine s-ar descurca in maghiara.

Oameni si oameni, iar la afaceri trebuie sa o spun - ungurii sunt mult mai deschisi, mai cinstiti, mai harnici decat romanii.

Anonim spunea...

Ah, inca ceva pentru cipslim - daca ieseati demn din carciuma respectiva, refuzand sa fiti tratati in acel mod - s-ar fi dat dovada de civilizatie si un neuron in plus fata de barman. Asa, v-ati coborat la nivelul lui si i-at dat exact ceea ce a vrut - o palma peste cap si o poveste foarte frumoasa despre cat de salbatici sunt romanii.

cipslim spunea...

pai nenea anonimu, in apararea mea si a grupului nu noi am inceput scandalul si de agresat l-a agresat patronul nu noi(fapt pe care l-am detaliat mai sus).
Cu toata nesimtirea lui nu a fost indeajuns sa ne incite la scandal deoarece eram oaspeti acolo. Problema a inceput dupa ce ne-a insultat in ungureste crezand ca nu intelegem si s-a aprins Chiparus. Daca matale merigi cu un grup de prieteni si unul dintre ei se implica intr-o altercatie intru apararea ta ce faci, nu te bagi sa-l ajuti macar moral? La 20 de ani lucrurile sunt foarte simple si iuti, nu te gandesti la implicatii atat de profund.
Trebuia sa iesim din bar din moment ce nu stia romaneste in semn de protest? Hai sa fim cuminti si sa nu facem din tantar armasar, am mers sa bem o bere, nu se stia romaneste, ne-am conformat, am fost primiti cu dusmanie si am retaliat.Simplu.
Patronu a fost serios cu noi ne-a servit, am platit berile sparte-cu toate ca nu a vrut sa accepte la inceput, si am plecat linistiti.
Eu am numai 3 verisori, tatal unului din ei este ungur. Un Mos de-al meu a fost casatorit cu o unguroaica si pana in ziua de azi la 10 ani dupa moartea lui ne viziam an de an. Eu cu ungurii nu am nici un fel de dusmanie si chiar imi plac unele traditii, cu jigodiile insa am, de orice etnie.
Ceangaii sunt intradevar cam oropsiti, adica ar trebui oarecum protejata limba si traditia lor, da nu ca secuii care au mai ramas numai 200. Sa-si tina Ceangaiasca nu sa se apuce de maghiara cum vor vecinii.

Scuze Claudia ca am scris o mojila da tre sa am drept la replica.